Moeilijke aspecten van leidinggeven

Opleiding Algemeen beleid en organisatie 210217
NIEUW

Wat kent men na het volgen van deze opleiding?

  • U krijgt een goed beeld op uw rol
  • U heeft verschillende manieren geleerd om uw positie als leidinggevende te versterken
  • U versterkt uw impact door op een verbindende manier te communiceren
  • U gaat op een positieve manier om met verschillende karakters, weerstand en situaties
  • U leert medewerkers aan te spreken op hun gedrag en waar nodig te corrigeren
  • U krijg inzicht in de mogelijkheden om spanningen een groep weg te werken
  • U oefent diverse gesprekssituaties waarmee u als leidinggevende binnen uw eigen werkpraktijk kunt worden geconfronteerd

Introductie

Leidinggeven is niet altijd gemakkelijk en u wordt vaak met heel wat uitdagingen geconfronteerd. Medewerkers kunnen uw gezag ondermijnen, ongeïnteresseerd hun werk doen, tegenwerken, roddelen over collega’s, discrimineren of onderling conflicten hebben. Van leidinggevenden wordt verwacht dat ze hier passend op reageren. Maar hoe doet u dit altijd op een goede manier en hoe vermijdt u gedoe. Deze opleiding biedt u als leidinggevende handvatten om met deze moeilijke en uitdagende aspecten van leidinggeven om te gaan.

Voor wie is deze opleiding bestemd?

Leidinggevenden met ervaring (minimum 3 jaar)

Methodologie

  • Interactief
  • Bij de oefeningen vertrekken we vanuit de realiteit van de deelnemers
  • Zoveel mogelijk praktijk en oefenen. Er zal gebruik gemaakt worden van een aantal slides om het één en ander te duiden maar dit zal zeker niet de overhand nemen. De focus ligt op interactie met de deelnemers.
  • Werken met groepsdiscussies, praktische oefeningen, cases, …

Programma

DEEL 1: Uitdagingen in leiderschap

  • Omgaan met dilemma's t.a.v. managen, leidinggeven en coachen
  • Invloed van organisatieculturen op leidinggeven en coachen
  • Omgaan met persoonlijke grenzen en mogelijkheden als leider
  • Als leidinggevende gezag opbouwen…
  • Een evenwicht tussen hard en zacht
  • Essentiële elementen voor het opbouwen van vertrouwen
  • Omgaan met verscheidenheid: verschillende generaties, verschillende types medewerkers, kansengroepen

DEEL 2: Een grotere impact creëren

  • Waarom communcatie zo moeilijk is …
  • Analyseren en begrijpen van onduidelijkheden in het taalgebruik van medewerkers en hier passend op reageren
  • Op zoek naar de onderstroom in de boodschap
  • Medewerkers begrijpen op basis van hun gedragspatroon
  • Reageren op een verbindende manier zonder impact te verliezen
  • Terug op gang trekken van moeilijk lopende communicatie aan de hand van de roos van Leary
  • Weerstand aanpakken op een oplossingsgerichte manier

DEEL 3: Belemmeringen aanpakken

  • Coachen van medewerkers
  • Voeren van een coachingsgesprek met een medewerker
  • Aanpakken van belemmeringen en vastgeroeste gedragspatronen
  • Samenwerking bevorderen en spanningen vermijden door te focussen op de 4 pijlers van samenwerking
  • Hardnekkige patronen in groepen en hoe er mee omgaan (klagen, roddelen, kliekjes, …)
  • Omgaan met spanningen in het team
  • Verschillende manieren om samenwerkingsconflicten aan te pakken
  • Omgaan met de eigen emoties en de emoties van anderen

Deze opleiding wordt georganiseerd door onze partner SBM, cvba Skilliant.

Lesdata

Datum Startuur Einduur
woensdag 17/11/2021 09:30 12:30
woensdag 17/11/2021 13:30 16:30
woensdag 24/11/2021 09:30 12:30
woensdag 24/11/2021 13:30 16:30

Data onder voorbehoud van eventuele wijzigingen.

Locatie

  • Campus Gent NETWORKS TWO
  • Raymonde de Larochelaan 13
  • 9051 Sint-Denijs-Westrem
Bekijk op Google Maps

Contact

  • T: 078 35 39 30
  • Tine@escala.be
2021-217-2-OmschrijvingDocent-1.jpg

Stijn Van Peteghem is van opleiding lic. Bedrijfspsychologie en heeft een jarenlange ervaring in het opleiden en coachen van bedrijven, groepen en individuele medewerkers op het gebied van communicatie, leiderschap, faciliteren van teams en diverse HR-processen. Hij is gepassioneerd door de mens en zijn werkomgeving en hoe deze op elkaar afgestemd kunnen worden.

Hij volgde diverse specialisatieopleidingen in verschillende domeinen en is geaccrediteerd voor de analyse van de Belbin-teamrollen (Belbin Institute), is gecertificeerd MBTI-facilitator bij Oxford Psychologists Press en volgde de opleiding professionele coach bij het Ontwikkelingsinstituut. Kenmerkend voor hem is zijn pragmatische aanpak gericht op de concrete problematiek van bedrijf, groep of deelnemer.

 

Escala helpt u graag in uw continu streven naar verbetering en professionalisering.
Via in-house opleidingen, advies en begeleiding biedt Escala de nodige ondersteuning.